• Menu

Reisdagboek 14/03 – 23/03 Vietnam

Afgelopen week is langzaam het besef gekomen dat dit avontuur in Azië bijna is afgelopen. De afgelopen 3 maanden heb ik mogen genieten van de prachtige natuur en cultuur van Cambodja, Laos en Vietnam waarbij ik totaal tot rust heb kunnen komen na de hectische periode van studie en werk. Ik heb mezelf beter leren kennen en meer ontdekt wat ik wil gaan doen in het leven. Gelukkig zit nog niet al het reizen voor dit jaar erop. Over 3 maanden vertrek ik wederom voor een prachtige reis waarbij ik begin met een reis door Tanzania met Lawrence en aansluitend een maand zal proberen te blijven om me in te zetten voor de lokale organisaties. Diverse contacten zijn al gelegd, nu nog definitief boeken .

Maar laat ik eerst vertellen wat ik afgelopen anderhalve week heb beleefd met mijn moeder in het noorden van Vietnam. We verblijven de eerste dagen nog in Hoi An waar we volop worden meegenomen in de gemoedelijke sfeer van het stadje in de nacht, de prachtige lampionnen die de hele stad verlichten en de mooie kleurrijke bootjes in de haven. Tevens heeft dit stadje zijn minpunten. De stad wordt overspoeld door toeristen vanuit de hele wereld en is daardoor de meest toeristische plek die ik tot nu toe heb bezocht. De winkeliers zijn hierdoor zeer brutaal en vragen overal absurde prijzen door. Ondanks de geweldige indrukken die we hier hebben opgedaan waren we blij om na een paar dagen wederom de motor op te stappen. Dit keer voor een dagtoer naar Hué over de Hai Van Pas rijden. We beginnen met een bezoek aan Marble Mountain waar diverse pagoda op gevestigd zijn. Deze berg is onderdeel van 1 van de 5 bergen die tijdens de oorlog als uitzichtpunt werden gebruikt. Deze berg beschikt over veel steen waar de locals prachtige beelden van maakten. Tegenwoordig wordt de berg bewaard gebleven, maar in de tempels kan je zien hoe mooi het is. De pagoda bestaan uit diverse grotten en tempels.

image image

Nadien rijden we door naar de pas middels een weg langs de zee. We treffen het dit keer niet met het weer en zien de hele berg gehuld in de mist. Desondanks hebben we gelukkig een paar kleine uitzichten kunnen krijgen, maar we zagen helaas niet de indrukwekkende vergezichten. De middag worden afgezet in Hué waar we ons zelf verwennen met een massage, want de dag op de motor was totaal niet naar wens verlopen. De gidsen spraken amper Engels en hebben heel andere wegen genomen dan afgesproken. Tijd dus om de dag tot een fijn einde te brengen. De massage was heerlijk en gelukkig hadden we ook erg veel geluk met het kiezen van een restaurant. Na al die dagen noodles en rijst hebben we gesmuld van de pizza’s. Onze vlucht naar Hanoi was gepland in de avond, dus na het diner vertrekken we naar het vliegveld. In Hanoi nemen we een taxibusje vol met mensen, maar helaas is ons hotel het verste weg. De taxi-chauffeur denkt nog even een slag te slaan en wil opeens voor de laatste 700m (thank you maps.me! Een app waarxoor ik continu weet waar we zijn) de prijs verdubbelen. Na deze dag gaan we samen tegen de chauffeur in en brengt hij ons met veel tegenzin eindelijk richting het hotel. Snel in bed want de volgende dag vertrekken we om 8 uur vanaf een Friends Travel Vietam voor een 3 daagse toer naar Halong Bay.

Halong Bay is gebied dat zich kenmerkt door veel kleine eilandjes en rotsen die de zee uitsteken. Een deel ervan is zelfs onderdeel van wereld erfgoed Unesco. We beginnen de trip met een bezoek aan Ti Top. Een berg waar je een uitzichtpunt hebt over de gehele baai. Je kan ondanks de mist en bewolking nog redelijk ver kijken, gelukkig maar want we zijn toch wel trots op onszelf dat we de lange klim naar boven hebben gemaakt. Nadien varen we door naar een natuurlijke opening in de bergen waar we met een klein lokaal bootje doorheen varen om vervolgens in een soort lagoon te komen. De avond brengen we door op de boot met een bbq buffet waarna ik me waag aan het squid vissen. Een lamp verlicht het water waar ze op af komen. Gelukkig hebben we vrij snel de eerste te pakken, maar helaas blijkt dit de enige te zijn voor de avond.

De volgende dag varen we in de ochtend naar Cat Ba eiland waar we een fietstocht maken naar een klein dorpje. Helaas heeft het de nacht erg geregend en ligt er overal modder. Mijn spatbord van mijn fiets werkte niet helemaal en dus zat ik van onder tot boven geheel onder de modder en dat terwijl ik net mijn enigste lange broek aan had :(. De middag gaan we kajakken tussen de kleine opspringende visjes en het vele gekleurde koraal op de bodem. Deze avond genieten we verderop van een uitgebreid buffet op de boot en in de ochtend bezoeken we nog 1 grot waarna we terug gaan naar Hanoi. Onze stop in Hanoi is wederom van zeer korte duur want 4 uur later liggen we al in de nachttrein richting Sa Pa. De trein was het enige vervoersmiddel die we nog niet hadden gebruikt, dus het was tijd om het te proberen. In ons stapelbedje denderen we gedurende 8 uur richting Sa Pa. We delen onze coupé met 2 Spaanse stresskippen die totaal onvoorbereid de reis zijn begonnen, mij de oren van m’n kop praten met alle vragen om vervolgens alles nog maar eens na te vragen aan iemand anders. Ze hebben daarnaast een enorme tas met eten mee die ze de gehele avond verorberen. Ze eten en praten en eten en vragen…. Gelukkig heb ik mijn iPad en oordopjes… Wat een rust opeens. Aankomen in Lao Cai om 6 uur in de ochtend pakken we nog een lokale minibus richting Sa Pa waar onze gids ShoSho al op ons staat te wachten. Na het ontbijt beginnen we met een trekking door de rijstvelden en over de bergen. We lopen een klein stukje over de weg en nemen dan opeens een afslag naar beneden de rijstvelden in. Deze dag lopen we eerst voor 3,5 uur voorbij we in het huis van ShoSho met haar moeder genieten van de lunch. Heerlijk eten wordt verzorgd door haar moeder. Na de lunch verkleden we ons in lokale kleding en nadien vervolgen we onze reis voor 30 minuten naar de homestay. Hier blijft m’n moeder zitten lezen en trek ik samen met ShoSho nog 2 uur de bergen in waarbij we lopen over de smalle richeltjes van de rijstvelden, we bij riviertjes omhoog klauteren en door de bamboebossen lopen. Een prachtige tocht met fantastische uitzichten. Wat is dit toch een enorm mooi gebied! Na een dag van 20 km wandelen stond er gelukkig een warme douche te wachten.

image image

Overal in deze regio zien we de lokale vrouwen in klederdracht. Ze dragen allemaal indigo blauwe kleding die ze zelf maken van de indigoplanten. Na het ontbijt lopen we over de bergpaden door de rijstvelden voor 3 uur (10 km) richting het lunch restaurant. Na de lunch nemen we de bus terug naar Sa Pa waar we de middag nog spenderen voordat de bus ons in de namiddag mee terug neemt naar Hanoi. We kunnen hierbij terug denken aan een prachtig gebied met mooie vergezichten. Een unieke ervaring waar we langs de kleine berghuisjes lopen en de dorpjes mogen bezoeken.

image image image

De laatste dagen in Hanoi… Jeetje het is nu bijna echt zover dat we naar huis gaan, niet aan denken en gewoon nog lekker genieten. Helaas heeft het weer dat gemieten niet helemaal zo begrepen als mij. We hebben veel bewolking, het is erg vochtig buiten en spettert af en toe, maar gelukkig geen echte regen. De eerste dag in Hanoi gaan we op speurtocht naar de laatste souvenirs. Ondertussen heb ik de sport van het afdingen geleerd en als volwaardig afdinger (mooie nieuwe benaming lijkt me…) scoren we de ene na de andere souvenirs en krijgen we alles voor de prijzen die we in ons hoofd hadden of goedkoper. De volgende dag hebben we meer besteedt aan het verkennen van de stad. We zijn richting het Ho Chi moussoleum gelopen waar Ho chi Minh opgebaard ligt. Hier hebben de enorme stoot mensen aanschouwd en het opgebaarde lichaam gelaten voor wat het is. We zijn doorgelopen naar een pagoda. Nadien terug gelopen via de lokale markt en straatjes met vele winkeltjes waar enkel locals zijn.mde laatste kleine cadeaus gekocht bij een heel oud vrouwtje die ons een vriendelijke glimlach schenkt. Je hard smelt! Dit maakt de dag helemaal goed ondanks de hectiek van de stad en het verkeer. De avond genieten we van een uitgebreid en chique diner in de stad. Onze laatste avond, oef….

Vandaag de laatste dag hebben we nog een pagoda bezocht en gewoon lekker rondgelopen door de stad. We vertrekken zo naar het vliegveld voor de reis van 26 uur naar huis. Ik kijk echt terug op een geweldige reis waar ik vele mensen heb mogen ontmoeten, vele indrukken heb mogen krijgen, maar vooral volledig tot rust heb kunnen komen en heb kunnen ontdekken welke kant ik imageop wil terug in Nederland. De laatste drie weken met mijn moeder zijn ook zo bijzonder geweest. Geweldig dat we dit samen hebben mogen beleven.

Gelukkig zit mijn ontdekkingsreis van dit jaar er nog niet… Ik zie jullie graag terug bij mijn blog over de reis en het vrijwilligerswerk in Tanzania. Tot snel!