• Menu

Reisdagboek 16/7 – 23/7 Tanzania

Een nieuw continent, een nieuw land en gezellig met Lawrence: Tanzania zijn we de komende 4,5 week aan het ontdekken.

Op zaterdag 16 juli begon de reis richting Dusseldorf waar we gezellig met mijn ouders de stad Ratingen hebben verkent en gedineerd om mijn vaders verjaardag te vieren. Deze schatten hebben ons de dag erop om 5 uur richting het vliegveld gebracht. imageNa 2 stops met het vliegtuig komen we na een lange reis om 21 uur aan op Dar en Salaam! Het was extra lang omdat het scherm van Lawrence kapot was, ter compensatie kregen we een fles champagne en een doos chocolaatjes, yummie! Gelukkig hebben we het visum thuis al aangevraagd en komen er vrij snel door de douane heen. We worden opgewacht door Bill en Sirito, de kids van de familie waar Lawrence zijn laatste keer in Tanzania is verbleven. Hier zullen we ook steeds als uitvalsbasis naar terug gaan. In de avond worden we verrast met een uitgebreid welkomstdiner met pompoensoep, verse sappen, een heel vegetarisch buffet en thee. Rond 1 uur maken we snel ons bed gereed (klamboe omhangen, slaapzakken uitrollen, bed checken op kakkerlakken en ander ongedierte), snel een douche (oh ja…. ff wennen… Koud water).

Om 7:30 uur worden er al verwacht voor een bezoek aan het luxe hotel Serena in het centrum voor het ontbijt. De rit maar het centrum is max 10 kilometer maar hier doe je al snel een uur over door de enorme drukte op de weg…. Tot nu toe dus enkel file gezien. Het buffet was heerlijk! We hadden snel door dat er van ons verwacht wordt veel te eten, dus veel fruit op het bord en dat aanvullen met iets vullend en lekkers ☺️ op den duur voegde Dennis (de man des huizes) zich bij ons. Na 4 uur ontbijten zijn. We terug in de file naar het huis gereden waar van ons verwacht werd te rusten. Tja dit snap je vast al…. Rusten en ons… Geen combi of wel? Dus na een kleine pauze hebben we onze sandalen aangetrokken en hebben we door de kleine weggetjes de weg richting de supermarkt proberen te vinden… Gelukt! We werden behoorlijk aangekeken, wat doen die Masunga (blanken) hier? Op de terugreis dacht Lawrence de weg binnendoor nog te kennen van 6 jaar geleden, dus vol goede moed gaan we weer door de kleine straatjes heen.image We komen alleen midden op het militaire terrein uit (tegenover het huis waar we moeten zijn) binnen de omheining: Oeps! Gelukkig moeten de militairen alleen lachen en snel vervolgen we onze weg. De dag erop gaan we in de middag tennissen met de familie en daarna pizza eten (voorafje) en nadien een diner thuis… Jaja je hoeft je geen zorgen te maken dat we te kort komen.

Op woensdagochtend we door Embize (een uitzondering, Afrikaan met stiptheid qua tijd!) om 5:30 uur richting de boot naar Zanzibar gebracht. Op Zamzibar worden door een vriend van hem opgewacht die voor ons een motor regelt en een permit om te mogen rijden. Niet echt een comfortabel motortje, maar wel een stoere 250 cc motor. Bepakt met 2 tassen (backpack en dayback) stappen we op de motor voor onze eerste tocht van 70 km naar Kae Zanland Lodge (Michamvi). Hier weten we een privé kamer te regelen op 2 min lopen van het strand. Het is enorm uitgestorven en stil, maar mooi! Na een lunch stappen we wederom op de motor om Paje te verkennen. Het moet een leuk kitesurfdorpje zijn. Een dorpje is het niet echt en dus zijn we gewoon bij een luxe Lodge een drankje gaan doen van waaruit we het strand op konden lopen. Prachtig, maar erg winderig en het was pech hebben dat het vloed werd. In de avond terug bij de Lodge aan zee een prachtige zonsondergang mogen aanschouwen.

imageimage

Dag 2 op Zanzibar gaan we eerst Janzani National Park bezoeken. Hier leven de bijzondere Columbus apen met blauwe en rode kleuren. We lopen met een gids eerst door het tropische regenwoud waar we uitleg krijgen over alle bomen en de gewoontes van de bevolking. We schrokken ons nog rot van een elefant muisje… Snelle beestjes die je echt heel zeldzaam ziet. Hij was dan ook binnen 2 seconden uit zicht. Waar ze meubels van maken en welke bladeren welke kwalen genezen. Even later zien we de apen slingeren door de bomen en de ouderen die de kleintjes vlooien. We worden ook verrast door een prachtig beeld van de blue monkey. Nadien rijden met de gids naar een grote mangrove waar we doordat het eb is veel kunnen zien.

De verdere reis naar Nungwi (het noorden van het eiland) gaat niet geheel van zelf. We moeten omrijden voor een pinapparaat doordat we niet mogen pinnen van de bewaker, we hebben een slecht wegdek te pakken door de middle of nowhere en we worden door een wegblokkade tegen gehouden door de politie (althans zeggen ze…, wij denken van niet). Er blijkt niets mis met onze papieren en de motor blijkt geheel goed dus gooit de agent het op een overtreding door het vergeten van het knipperlicht bij het stopteken van hem. We moeten de motor snel parkeren en meekomen naar binnen en worden na een hokje achteraf gestuurd. De schrik zit er goed in door de boosheid van de agent en de stokken om mensen mee te slaan die in de kamer liggen op tafel. Hij wijst ons op onze fout en haalt het wetboek erbij… Gaat op den duur even weg en ik bel snel onze vriend in Dar en Salaam en vraag om hulp. Lawrence heeft de tweede agent al iets weten te bedaren en praat rustig met hem. We geven de telefoon over en komen er na even onderhandelen onderuit met 5000 Shilling, een schrikbarende 2€! Bestaat corruptie nog? Jazeker! Deze schrik verpest bijna ons verblijf op Zanzibar, maar we besluiten toch door te rijden en dan verder te kijken.

Aangekomen in Nungwi vinden we onze hotels die we gevonden niet, maar gelukkig wel een mooie Lodge aan het strand waar we onszelf verwennen met een hutje op het strand. We verfrissen ons snel en gaan een mooie wandeling maken over het strand. In de avond genieten we bij een rooftopbar van een heerlijk diner en proberen we de dag in perspectief te zetten. De volgende ochtend besluiten we een opvangplek voor schildpadden te bezoeken (mix feelings): enerzijds goed en anderzijds commercieel.

imageWe besluiten wederom op de motor te stappen om terug naar Stone Town ge gaan waar we midden in het centrum na flink onderhandelen een kamertje voor 18€ op de kop tikken, hij starte maar liefst met 50$. Enigszins angstig voor wat de nacht ons zou brengen en de kamer, maar het was goed. Voor het eerst een warme douche, weliswaar een kleine straal, maar kom op warm is warm!

De middag genoten van een strand en stad wandeling waarna we in de avond bij een Indiaas restaurant hebben gegeten en op de lokale foodmarket ons hebben verwend met een Zanzibar pizza met banaan, mango en nutella….

Vandaag verwondert wakker geworden, want ook blijkt het hotel gewoon het beste bed tot nu toe te hebben! De dag begonnen met twee heerlijke uurtjes op de boot waarbij we gesnorkeld hebben bij Prison island. Prachtig koraal met blauwe, rode, gele, groene….. Finding nemo vissen! De middag besteedt om meer te leren over de cultuur van Zanzibar. De slavernij van de 17e door de sultan is de reden waardoor Zanzibar bekend werd. 100.000 tot 150.000 slaven zijn hier verhandeld aan allerlei rijke handelaren door heel Afrika, Europa en USA. Voor de veiling werden ze in kleine kamers ondergebracht waar ze met 50 mannen of 75 vrouwen met kinderen werden opgesloten. Velen maakten tochten van maanden of jaren waarbij de gewonden aan hun dood werden overgeleverd en achtergelaten. Gelukkig brachten de Britten in 1873 een einde aan de slavernij en in 1909 werd ook de illegale slavernijhandel gestopt.

Momenteel zitten we terug op de boot naar Dar es Salaam. Morgen staat een dagje tennis en een gesprek met de lokale coaches op het programma en we proberen dinsdag door de reizen naar het noorden. Arusha, Serengeti, Ngorongo Crater en de Kilimanjaro! Tot snel!