• Menu

Reisdagboek 17 – 23 januari Cambodja

Wat kan er veel gebeuren in een week tijd! Ik ga mijn best doen om alles zo goed mogelijk te verwoorden. Halverwege de tweede week in het weeshuis voelde ik me steeds minder op mijn gemak. Er blijkt weinig structuur in de dagelijkse bezigheden te zitten voor de kinderen en er is ook geen volwassene die toezicht houdt. Mr. Kim verdeelt zijn tijd tussen zijn gezin, het weeshuis en een tweede plek die hij heeft. Dit zorgt ervoor dat de kinderen erg op zichzelf zijn aangewezen en leren ook niet normaal communiceren. Als iets niet naar de zin is, gaan ze gelijk schreeuwen en vechten. Hierdoor voelde ik me soms totaal niet op mijn gemak en Mr Kim zag niet in dat er vandering in moest gaan komen. Hierdoor heb ik besloten verder te reizen.

Op 17 januari vertrokken 3 Ierse meiden waar ik goed mee op kon schieten uit CPOC. De dag erna besloot ik zelf ook te vertrekken. De situatie vond ik zoals net uitgelegd niet fijn, maar ook had ik diverse open blaren aan handen en voeten die ik meer hygiene wil gaan behandelen. In de middag kwamen veel nieuwe vrijwilligers aan die ik uitgebreid heb rondgeleid en heb voorzien van alle info. ’s Avonds nog genoten van een avond spelletjes, weerwolf!

18 januari de dag om door te reizen. Om 10 uur begin ik als een bepakte ezel aan mijn tocht van 6km richting de markt. Nu maar duimen dat ik snel een lift krijg, helaas was dit iets later dan verwacht, maar uiteindelijk 2 keer een lift gekregen achter op de motor. Eerst bij 2 jongens en daarna bij een stel die alleen maar om mij aan het lachen waren, ach leuk terug lachen… Ik ben al zo blij dat ze me meenemen. Bij de markt en high way aangekomen is het een kwestie van je hand omhoog doen en de minivans stoppen wel. Vrij snel een lokale minivan te pakken. Voor 2,5$ wordt ik naar Kampot gebracht, top! Maar dat is niet zoals je in Nederland kent. De minivan voor 9 personen werd helemaal afgeladen vol met 20 mensen, trossen bananen, een scooter! En nog zakken en bakken vol met kleding. Lekker druk… Onderweg is het geen uitzondering om te stoppen voor nog meer mensen of eten, een sapje hier, een broodje daar, of een gebraden rat… Ja rat! Ach na 3 uur aangekomen in Kampot snel een motorbike geregeld om me richting het hostel te brengen. Ik had zo’n behoefte aan een douche, dus dat heb ik eerst uitgebreid gedaan. Dat het water heel koud was kon me echt niks meer schelen. Hierna rustig in de hangmat gelegen om te lezen. Ondertussen 2 meiden uit Duitsland en Frankrijk ontmoet en besloten om in de avond samen richting het centrum te gaan om te eten. Uiteindelijk met z’n 6en richting centrum gegaan voor een heerlijke maaltijd van rijst en groentes bij een marktkraampje. Nadien met de 2 meiden besloten om een scooter te huren voor de volgende dag. In de ochtend hebben we besloten door te reizen richting Sihanoukville met de middag bus,maar eerst met de scooter het Bokor nationaal park bekijken, de prachtige uitzichten en de Boeddha, tja die viel nogal tegen, maar een mooie rit was het.

Om 15:30 uur met z’n drieën de bus in richting Sihanoukville. Vanuit daar met de tuktuk naar een luxe hostel aan de rand van de stad. ‘S Avonds terug richting centrum om imagevoor het eerst in Cambodja te genieten van een bordje spaghetti met pesto, yummie! De volgende dag heb ik samen met 1 van de meiden een scooter gehuurd om de prachtige omgeving met vele stranden van Sihanoukville te ontdekken. Otres beach 1 en 2 zijn favoriet. Hier kies je een boompje aan het strand en je hebt je eigen privé plekje. Heerlijk de middag verder doorgebracht met m’n boekje lezend in de branding. Helaas even later een lekker band, het bedrijf gebeld en binnen 15 minuten waren we voorzien van een nieuwe scooter, tja achteraf toch niet zo eenvoudig als het leek.. Benzine van deze scooter was leeg, remmen werkten amper. Dus terug in tempootje nul naar het bedrijf en we kregen onze gemaakte scooter terug. Heerlijke nacho’s en couscous salade gegeten bij een Vegan restaurantje Dao. Super aardige mensen en zalig eten!

imageDe volgende ochtend van 9 tot 12 genoten van de scooter, daarna weer heerlijk geluncht bij het tentje Dao en aansluitend was het voor mij tijd om te wachten op een Nederlander die ik twee dagen eerder had getroffen, samen zouden we de boot richting het eiland Koh Rong pakken. Dus om 1500 uur zaten we heerlijk op de speedboot, klaar om te vertrekken. Het is amper mogelijk om voor koh rong te reserveren, maar er zou genoeg ruimte zijn. Uhmmm…. 30 minuten wandelend door het zware zand met backpack zoekend naar een slaapplaats is geen pretje. Uiteindelijk een kamer voor 20$ genomen met 2 super grote 2persoons bedden. Duurste tot nu toe,maar prima voor een nachtje. In de avond alvast gezocht naar een goedkopere plek voor de nacht erop en een boottocht geboekt voor de volgende dag.

imageDe volgende ochtend wilden we uitchecken en betalen, maar niemand te vinden. Oké we komen later wel terug. Heerlijk aan t strand gelegen met m’n boekje en genoten van de prachtige witte stranden. Nadien terug om te betalen. Ze dacht alleen dat we nog een nacht wilden en was van mening dat we al hadden betaald, top! De duurste nacht, bleek verreweg de goedkoopste te worden! Om 1300 vertrok de boot voor een dagje snorkelen bij een eilandje, wat een gave vissen! Allemaal kleurtjes en mooie anemonen. Daarna vissen op een stukje open zee, ik heb de eerste vis van de boot gevangen zo lief! Echter was het plan om de vissen op te eten tijdens de bbq in de avond, dit wilde ik m’n kleine visje niet aandoen dus heb hem snel vrijgelaten. De volgende grote vissen werden allemaal bewaard. Hierna doorgevaren naar een prachtig strand: long beach! Genoten van de natuur en de helder blauwe zee met witte stranden. Op de boot werd de imagebbq voorbereid. Groente sticks, onze gevangen visjes, witte rijst en gegrild brood. Ik ben erg voorzichtig met eten, dus heb enkel rijst, brood en slechts een paar hapjes groente gehad. Hierna genoten van een prachtige zonsondergang en een bijna volle maan (nog 1 dag te gaan). Nadien met 3 anderen op t eiland nog wat gegeten… Tja curry met rijst. Deze in combinatie met de bbq zorgde bij mij helaas voor een voedselvergiftiging, dus de hele nacht alles eruit gegooid en de volgende ochtend snel de boot terug naar het vaste land genomen. Een luxe hostel geboekt en van 1400 tot 900 uur in de ochtend geslapen. Daarna voor t eerst weer wat fruit gegeten en ik moet zeggen dat ik op knap, maar nog zeker niet fit ben. Na nog 1 nachtje in m’n privékamer met airco en eigen badkamer hoop ik weer te zijn opgeknapt. En hopelijk kan ik morgen een busrit van 4 uur aan. Vanavond ga ik beslissen en anders blijf ik nog een nacht aansterken. Voor eind januari hoop ik Laos in te gaan, tot snel!

Prachtige dag om te beginnen met een heerlijk gezond ontbijt #thatsthegoodlife #traveller #relax

Dromend over de volgende bestemming... De cambodiaanse eilanden #enjoying #travelling #cambodja
Dromend over de volgende bestemming… De cambodiaanse eilanden #enjoying #travelling #cambodja
Heerlijk uitzicht zo op de mekong rivier
Bepakt en bezakt op naar Arcadia, Cambodja! Op zoek naar een douche
Genieten! Tijdens het wassen in het meer trakteert de natuur ons #cambodja
Samen ontbijtje maken met de kids... Noodles met veel groentes
Samen ontbijtje maken met de kids… Noodles met veel groentes
Heerlijke dag bijkomen@sihanoukville #otresbeach
Wauw wat een eiland en mooi strand, wat vinden jullie het mooiste strand?