• Menu

Reisdagboek 24/7 – 4/8 Tanzania & zuid-Afrika

Alweer bijna twee weken geleden sinds mijn laatste update van Tanzania. Veel plekken zonder WiFi zorgt voor een iets later berichtje.

In twee weken tijd kan er veel gebeuren. Zo hebben we helaas na terugkomst van Zanzibar een voedselvergiftiging gekregen. Na het avondeten in Dar es Salaam begon ik ziek te worden. De riedel van Azië begon opnieuw…. Helaas wel in een nog ernstigere vorm. 12 uur later begon Lawrence met exact dezelfde riedel en in totaal hebben we bijna 5 dagen niets anders dan de slaapkamer, de tuin en het huis gezien waar we verblijven. Erg jammer. Gelukkig zijn we niet maar 2 weken op reis 😃
Op dag 5 zijn we aan de beterende hand en besluiten we weer onze gezichten bij de tennisbanen te laten zien. Uiteraard niet zelf een balletje slaan, maar wel het gedachtegoed van Lawrence over de manier van lesgeven delen met de coaches daar. Ook vragen coaches om advies. Leuk om hem zo bezig te zien. Hij wordt hier wel echt als de expert gezien die het allemaal weet. In de middag het nationaal museum bezocht… Geen aanrader want er is totaal geen verhaallijn. De dag erop hebben we gekeken bij de lessen van de kids. Leuk om even een balletje mee te slaan in alle rust. In de middag door naar de tweede vereniging om te praten met de coaches en aansluitend spontaan mee te doen aan een sociaal tennisevenement tussen de locals. Ach ons tennisniveau was om te janken met onze zwakke lichaampjes, maar fijn om er even uit te zijn.

Deze periode zijn we wel voorzichtig bezig geweest onze reis naar het noorden te plannen: Serengeti, Arusha etc… Helaas is het hoogseizoen en hebben ze in juli de toeristentaks overal met 18% omhoog gegooid. Dit maakte het zo ontzettend oninteressant voor ons. Na onderzoek op internet blijkt dat 2 weken reizen door Zuid-Afrika goedkoper dan 4 dagen Serengeti en dus zitten we nu al 4 dagen in Zuid-Afrika! Flexibiliteit dient de mens in dit geval.

Op zondag 31 juli zijn we met de hele familie (waar we verblijven) naar een Lodge in de buurt gegaan. Hier hebben we weer echt het vakantie gevoel gekregen. Heerlijk zwemmen in het zwembad met de zee op de achtergrond en genieten van een vers buffet met eten. Tja helaas een klein beetje eten, want die buikjes willen nog niet volledig meewerken, maar genieten was het zeker. Op 1 augustus hebben we in de ochtend het vliegtuig naar Johannesburg gepakt om gelijk met onze nieuwe gehuurde bolide naar Hazyview te rijden (plaatsje aan de rand van Kruger Nationaal park). Na een reisdag van meer dan 12 uur liggen we in Zuid Afrika…. Jeetje was raar… Zuid Afrika in onze mini bungalow. Ik denk onze kleinste kamer ooit van 6m2 maar erg knus, een goed bed eindelijk en jaja… Na 2 weken onze tweede warme douche!
De volgende ochtend staan we vroeg op om Kruger in te rijden. We hebben 2 volle dagen Kruger gepland met 2 overnachtingen, dus we willen er volop gebruik van maken. We rijden vrij snel Kruger in en zetten onze spotsensoren aan. Al binnen 20 minuten worden we beloond met drie prachtige cheeta’s die langs de weg lopen, boom in klimmen, lekker dollen met elkaar, liggen, de wegversperren… Geweldig! Samen hadden we een wedstrijdje afgesproken wie het eerste een dier zou zijn en welke. Lawrence was rustig met een impala, ik heb vol ingezet op een neushoorn, je moet dromen hebben, toch? Maar het was een cheeta! Wauw!

Deze dag zitten we uiteindelijk tot 1745 uur in de auto totdat we in Skukuza kamp overnachten. We hebben erg veel geluk en spotten op dag één al de big 5. Weliswaar de luipaard niet heel duidelijk in de boom, maar hij is er wel en de Buffalo van een kleine afstand, maar toch! Daarnaast ook nog vele antilopes, nijlpaarden, zebra’s en giraffes. Dag 2 beginnen we iets later en zijn we iets minder succesvol. We zien soms hele delen geen dieren, maar hebben nog wel een prachtige leeuw gezien (onze 2e in Kruger), veel nijlpaarden, zebra’s, giraffes en diverse neushoorns van heel dichtbij. Ook een hele groep olifanten. In de avond besluiten we mee te gaan op een gamedrive. Met een auto en onze spotlights in de hand gaan we op zoek naar de dieren. We spotten zebra’s, antilopes, giraffes, olifanten, nijlpaarden en een prachtige spotted hyena! De hyena had ik als doel ingevuld voorafgaand: Yes!

Dag 3 worden in Kruger vroeg wakker in onze bungalow met een prachtige uitzicht over de Olifant rivier waar we de impalas, kudu’s en nijlpaarden zien lopen. We rijden deze ochtend richting de gate om vervolgens de 8 uur durende tocht in de auto terug naar Johannesburg te maken. In de ochtend worden we nog enorm verwend in Kruger! We zien diverse olifanten naast de weg grazen, vele mooie en prachtige buffalo’s en als klap op de vuurpijl een prachtige Luipaard die meters met onze auto meeloopt. Wauw! Weet je wat dit betekent? We hebben alle dieren van de big 5 minimaal 2 keer gezien! En ook allemaal heel goed en van dichtbij.

image image

In de avond vliegen we naar Kaapstad. Na een lange dag reizen beginnen we nu aan 10 dagen kaapstad en de Garden Route… Stay tuned!