• Menu

Reisdagboek 28/7 – 5/8 2018 Maleisië

Op zaterdag 28 juli is het eindelijk zo ver, een mooie reis ligt na 2 jaar weer op ons te wachten. Om half 3 pakken we de trein naar Brussel voor de start van de reis; van Brussel naar Frankfurt om vervolgens door te vliegen naar Singapore. Tja waarom Brussel zal je dan denken, maar dit scheelde honderden euro’s. 10 minuten voor aankomst bij Brussels Airport krijgen we een berichtje dat onze vlucht naar Frankfurt is geannuleerd, helaas te laat om zelf nog naar Frankfurt per trein te reizen, dus er zit niets anders op dan uren in een rij te staan op het vliegveld waar we continu geen info krijgen om vervolgens erachter te komen dat we 26 uur vast zitten in Brussel en ze ons via Tokyo naar Singapore laten vliegen. Ach ja we hebben een gratis dagje Brussel, een bliksembezoek Tokyo gehad en wel geteld een extra lange vlucht van 19:15 uur alleen zitten in het vliegtuig, dan nemen we de overstap nog niet mee…

f8a26954-1db0-4d3c-b6f0-340f76aa9d3f

Na 2,5 dag weg van huis komen we aan in Singapore. Ondertussen hebben we onze reserveringen van vlucht en treinverbinding naar Jakarta gemist en is de aardbeving op Lombok geweest. We hebben geen plannen meer staan en dus gaan we op advies van mensen in Singapore naar boven reizen, dus maar Maleisië. Een land waar we ons niet over hebben ingelezen, even zoeken dus.

Na 1 nacht in Singapore nemen we de bus naar Melakka; een klein stadje wat is uitgeroepen tot wereld erfgoed. De eerste avond om 1930 uur aangekomen waar we alleen een simkaart hebben geregeld, een beetje rondgelopen en gegeten. Onze rooftop guesthouse is gesitueerd op een perfecte locatie dichtbij het centrum en de grote straat met alle restaurantjes en op een paar minuten lopen van het wereld erfgoed. In de ochtend lopen we naar het wereld erfgoed; Het Stadhuys (Nederlandse invloeden), St. Paul’s Church, de Nederlandse begraafplaats en diverse muuurbeschilderingen. Nadien doorgelopen naar de Masjid Selat moskee die op een schiereilandje ligt aan zee. Ondertussen hadden we alle bezienswaardigheden wel gezien in de stad en hebben we een taxi naar het busstation genomen om door te reizen naar Kuala Lumpur. Rond het avondeten kwamen we aan in KL, the big City of Maleisië! Echt een wereldstad dat geheel voorzien is van een goed metronetwerk, treinen en grote wegen. Het is echt een metropool met westerse invloeden. Echt alle grote ketens kan je er vinden.

De eerste avond in KL zijn we richting Jalan Alor gelopen; de straat met alle restaurantjes. Erg leuk om te zien, maar uiteindelijk zijn we doorgelopen naar een goedkoop Indiaas restaurant dat ons door het hostel (Step Inn hostel) werd aangeraden. Erg lekker eten, goedkoop en je zit tussen alleen lokalen. De avondwandeling hebben we doorgezet naar de Petronas Towers (de hoogste van de stad), de Menara KL tower en een grote shopping mall bij KL convention centre.

Na een onrustige nacht met veel geluid (het blijft een stad) wilden we de Batu grotten bezoeken. Dus in de metro en richting de trein. Op het treinstation bleek de trein pas over meer dan een uur te gaan ivm werkzaamheden, op het station kwamen we nog een Nederlands stel tegen en we besloten een gedeelde taxi te nemen. Die 3€ in totaal konden we wel betalen. Bij de grotten bleek dat alle tempels in onderhoud zijn en dus bedekt zijn. Dit betekende puur een mooie wandeling naar de grotten omhoog om de grote hoeveelheid apen te voeren. Gelukkig zagen we onderweg naar het station nog de Ramayana Cave; een leuke grot waar we een verhaal konden aanschouwen van geboorte van een jongen, tot het verbannen van hem door de sultan doordat hij een boog brak en vervolgens het winnen van de strijd met de sultan. Leuk om te zien.

Na 30 minuten wachten op de trein zijn we naar het nationale Square gegaan, de City gallerij, het sultans paleis en de 100 meter hoge vlaggemast. In de city gallerij hebben de nationale delication geproefd: een Durian taartje. De geur en smaak zijn erg sterk. Ik kende het als jackfruit vanuit Cambodja, duidelijk niet onze favoriet. Vervolgens onze tocht vervolgt naar de botanische tuinen via de KL centrale markt. De botanische tuinen stelden zelf weinig voor, wel mooi, maar klein. We waren vooral lang bezig om de juiste weg naar de vlindertuin te vinden. Uiteindelijk een prima keuze om te bezoeken met veel verschillende vlindertjes. We werden gelijk begroet door een mooie vlinder die op ons kwam zitten.

De terugreis naar het hotel hebben we via China Town gemaakt. Een echte China Town zoals je gewend bent met vele marktjes en stinkende eetkraampjes. Nadat we even hebben gerust in hun hostel zijn we naar de Golden Triangle gegaan bij Bukit Bentang shopping mall. Vervolgens nog 1 keer naar de Pretonas towers om de fontein licht show te aanschouwen. Je hoort het al wel, veel lopen, veel dingen bekeken; 30.000 stappen!

3 augustus tijd om voor ons eindelijk de stad te verlaten, want na Brussel, Singapore, Melakka en Kuala Lumpur zijn we wel toe aan wat natuur. We vertrekken met de bus richting de Cameron Highlands. Deze staan bekend om alle prachtige groene theeplantages. Na aankomst trekken we er nog even op uit voor zoals we dachten een kleine tour… klein…. we kennen Lawrence toch? Dus uiteindelijk maken we een pittige jungle walk op trail 9b en 9a waarbij we steeds zoekende zijn naar het pad door de jungle. We spotten uiteindelijk een aap die ons voorbij slingerd over het pad en een local wijst ons de weg naar het vervolg van het pad. 3 uur later komen we bezweet, maar voldaan terug bij ons hostel. Tijd om te douchen en te gaan eten. Er is 1 hoofdstraat met vele restaurantjes, dus we scoren al snel een heerlijk Indiaas restaurantje Sri Brinchang.

Op 4 augustus leek het ons leuk om zelf de verdere theeplantages te gaan bezoeken, we zijn immers geen mensen voor de tours. We huren een scooter voor 10 uur voor nog geen 10€ en hebben alle vrijheid die we willen. In de ochtend besluiten we gelijk naar de verste, maar ook bekendste theeplantage te rijden; Sungei Palas Boh. Een heel commerciële plantage, maar wel gratis toegankelijk. We leerden veel over het maken van thee op de plantages; plukken, malen, fermenteren, drogen en sorteren. Een proces van 2 dagen. Elke 3 weken moeten ze alle theebladeren weer van de bossen halen om ze te verwerken tot thee.

De route door de theeplantages verder afgelegd naar Mossy forest waar we maar een kleine wandeling hebben gemaakt. Daarna door na Gunung Brinchang, de hoogste berg in de omgeving. Helaas geen prachtige uitzichten zoals we hoopten, niet echt de moeite waard.

De weg naar beneden was prima te doen met de scooter, af en toe een kuil, maar prima. De weg vervolgd naar Rose Valley, waar we veel planten hebben aangeschouwd. De weg terug richting Tanah Rata was enorm druk, gelukkig kan je er met een scooter kriskras tussendoor… ideaal. We hebben nog een kleine aardbeienplantage bezocht en een fruit en groente markt. Vooral de laatste is zo leuk met alle lokale gewoontes. Nu de andere kant op naar de Cameron Highlands Valley plantage. Deze heeft vooral prachtige uitzichten over de theeplantages. We hebben een echte BOH thee geproefd. Vervolgens nog verder de berg af richting de derde grote plantage in de buurt; Habu BOH tea plantation. Deze plantage heeft dezelfde eigenaar als de eerste plantage die we bezochten. Ook hier konden we een fabriek tour doen en lopen naar een mooi uitzichtpunt. Het was super om deze als laatste te doen, de uitleg was hier minder, maar deze fabriek is niet commercieel. Er wordt echt thee verwerkt. Bovenop de berg begon het harder te waaien en werden we verrast met een tropische bui; het is immers de moesson tijd. Even kort schuilen onder wat bomen en we konden de reis doorzetten.

63017111-738d-4b68-99b4-92cda05f1c84

5 augustus, de laatste dag in Cameron Highlands hebben we gereserveerd voor een hike. We starten rustig in de ochtend na het ontbijt. We beginnen met trail 8 richting het hoogste punt net buiten Tanah Rata naar Gunung Beremban. Een pittige klim stijl omhoog bij de wortels van alle bomen. Echt wel gaaf om te doen. Vervolgens vervolgen we de daling via trail 3. Deze gaat stijl omlaag en af en toe weer omhoog, erg leuk, maar zeker niet de makkelijkste. Na 3 uur prachtige jungle, smalle hike paden en klauteren over bomen en door de struiken komen we weer aan op de weg. Hier gaan we op de weg terug via een simpel pad, trail 4. Na 4 uur komen we aan in het dorp Tanah Rata waarna we de rest van de dag rustig doorbrengen. Morgenochtend vertrekken we richting Perhentian Island.