• Menu

Reisdagboek 6/8-12/8 Maleisië

De Perhentian Islands zijn een waar bounty paradijs in het oosten van Maleisië. Na 1 nacht in Kuala Besut te hebben geslapen in een lokaal hosteltje waar we enorm zijn verwend door een lokale restaurant eigenaar met lokaal eten voor nog geen 2€ in totaal, pakken we de boot om 8 uur in de ochtend naar de eilanden. Door een kleine boot worden we afgezet op Coral Bay en lopen we richting Sea Voice Divers op het midden van het strand waar ik mijn Padi open water ga halen. Ik krijg gelijk een theorie boek en laptop te leen om de video’s met theorie te bekijken. Even schakelen, niet genieten van het prachtige weer, mooie strand en warme zee, maar 2,5 uur kijken naar de eerste theorie van de Padi cursus. Ik heb het geluk dat ik een privé instructeur heb en in de middag rond 15 uur maak ik mijn eerste duik samen met Lawrence die een refreshment cursus doet.

We slapen bij Ewans place dichtbij Coral Bay in een houten chaletje met eigen badkamer. We moeten even wennen aan de prijs-kwaliteit. Het namelijk allemaal wat duurder op het eiland qua overnachting. Uiteindelijk een prima plek gebleken met ventilator, af en toe geen stroom, geen water, maja het is wel een bounty eiland! Dag 2 gaat vroeg van start; Lawrence wordt om 8 uur verwacht voor zijn duik naar het Politie wrak. Veel vissen gezien. Ik mag gelijk 2,5 uur theorie video’s kijken in de ochtend en nadien maak ik om 12 uur en 15 uur nog 2 duiken. Ik leer alle technische handelingen en we gaan steeds dieper met duiken en zie dus heel mooie vissen en roggen samen mijn privé instructeur 😊. We besluiten ‘s avonds een stukje naar Long Beach (andere kant eiland) te lopen en zien daar de bliksem in zee in slaan, maar hebben zelf nergens last van. Nadien eten we wederom bij Ewan’s place, gewoon prijs-kwaliteit het beste op het eiland. De overigen hebben echt westerse prijzen voor hetzelfde eten.

Dag 3 is mijn laatste dag van mijn padi. Door mijn privé cursus heb ik echt een spoedcursus gehad op mijn tempo. In de ochtend maak ik mijne eerste fundive samen met Lawrence en mijn instructeur in D’Lagoon. Een koraalrif met mooie vissen en roggen. Een warme duik in het 29 graden zeewater samen. In de middag mijn theorie examens gehaald en vroeg op bed. Erg vermoeiend al die theorielessen, duiken etc. De volgende dag hebben we nog tot 16 uur voordat onze boot terug naar het vaste land gaat. We besluiten het kleine eiland Kecil waar we op verblijven te voet te gaan verkennen. Met een pittige hike komen we uit aan de andere kant van het eiland bij Turtle Bay… mooi snorkelen maar helaas geen schildpadden gezien en daarna een lunch bij D’Lagoon en ook daar wederom mooi gesnorkeld. We hebben nog een kleine haai gezien!

Om 16 uur hadden we de grote ferry terug naar het vaste land. Op naar het busstation om een bus naar Penang te scoren het schiereiland in het westen van Maleisië. We besluiten uiteindelijk de nachtbus van 21 uur te nemen waarmee we in de nacht het land van oost naar west zullen doorkruisen. Een helse rit bleek het met stoelen die niet geschikt zijn voor een slaapbus en de bus stopte vaak waarbij het volledige licht aanging en tot overmaat van ramp was de bus om 3 uur ‘s nachts kapot en moesten we wisselen van bus. We werden erbij gepropt in een andere bus. Uiteindelijk worden we iets voor 6 uur in de ochtend afgezet bij een ander station dan afgesproken: Butterworth. Dus met een transfer bus naar een ferry die ons om 6:30 uur naar het eiland brengt. En daar begint de zoektocht naar een hostel. Rondjes lopen en bekijken van hele kleine hokjes van kamers. Uiteindelijk komen we bij een vrouwen hostel uit waar koppels wel worden toegelaten. We betalen veel voor ons 6m2 kamer zonder raam, matras op een pallet, maar met airco en hele schone badkamerfaciliteiten.

2175e514-775e-416b-a115-23e4e722eef7

Nadat we alles hebben neergelegd en een frisse douche hebben genomen, gaan we het centrum in op zoek naar alle muurschilderingen. Georgetown staat bekend om zijn streetart en mengeling van culturen. Dit geeft een rust en heel fijne sfeer aan de stad. Echt een fijne stad voor backpackers waar je rustig kan rondwandelen en kan genieten van alles wat de stad biedt. We hebben een ware speurtocht naar alle streetart in de stad. We hebben een kaart die de plek ongeveer aanduidt, maar echt nauwkeurig is het niet. De muurschilderingen zijn een beetje vervaagd, maar echt prachtig! Een heel leuk avontuur! We bezoeken ook tegelijkertijd alle bezienswaardigheden; Katholieke kerken, Boeddhistische tempels, Hindoe tempels, Chinese tempels en moskeeën. De diversiteit in cultuur zie je duidelijk terug op straat en in de gebouwen. Uiteindelijk komen we op geweldige plekken waar lokalen allemaal handgemaakte sieraden en etenswaren aanbieden in een oud pakhuis. We nemen uiteindelijk een late lunch in China House. De plek die werd aanbevolen door het hostel met keuze uit tientallen taarten, een walhalla voor ons… uiteindelijk kiezen we voor vegetarische mezze met brood en een chocolade salted caramel cake! Goddelijk, maar echt de duurste lunch tot nu toe. In de late middag bezoeken we nog de laatste streetart en rusten we even uit van de lange busreis. In de avond gaan we nog voor een korte wandeling en bezoeken we red foodcourt waar we genieten van livemuziek wat Samoa’s.

Op 12 augustus besluiten we de omgeving van Penang te verkennen. We huren een scooter en zijn als eerste naar Tropical Spice Garden gereden op 25 km. Een soort botanische tuin waar je doorheen loopt en middels een audiogids uitleg krijgt over de oorsprong van planten, kruiden en specerijen. Heel interessant. Het was echter wel erg warm en vochtig tussen alle tropische bomen. Van tevoren kregen we citronella om op ons te spuiten. Helaas vonden de vliegen mij alsnog zeer lekker en heb ik enorm grote en veel bulten overgehouden… na het bezoek hebben we op de weg terug een uitstap gemaakt naar Kek Lok Si Tempel. Een ontzettend groot tempel complex dat op de helling van de berg ligt en steeds een nieuwe tempel op een hoger gedeelte van de berg heeft. Erg mooi om doorheen te lopen. Nadien zijn we naar het uitzichtpunt van Penang eiland gegaan: Penang Hill. We werden gewaarschuwd dat het op zondag altijd erg druk is. Gelukkig viel dit qua wachttijd voor het treintje omhoog best mee. Eenmaal boven zagen we de drukte en de lange rij van wachtenden naar beneden. Pfoef wat waren wij blij enkel een rit maar boven te hebben gekocht en we gingen dus na van het prachtige uitzicht te hebben genoten, te voet naar benden. Dit was in het begin via de stijle jeep route. Niet normaal hoe stijl. Al snel werden we beloond met 2 soorten apen in de bomen om ons heen: Dusty Leaf Monkey en een andere aapsoort. Op den duur namen we de afslag naar het hiking pad, deels een klein asfaltpad en deels modderpad. Heel nauw pad met veel jungle aan de zijkanten. We werden nog opgeschrikt door een ontzettend lange dunne slang  die net naast het pad lag en net zoveel van ons schrok als wij van hem… 2 meter is zeker niet overdreven…. wat schrikken!  Nadien door naar beneden, deel rennend, deel wandelend. Er stond 2 uur voor de tocht naar beneden, echter waren we vrij laat en begonnen we pas om 1800 uur terwijl het rond 1930 uur best donker al wordt, dus we hebben het tempo erop gehad en waren uiteindelijk na 1 uur en 10 minutes terug beneden.

Nadien terug richting onze aparte scooterverhuurder. Hij was enorm eigenaardig, praatte veel onzinnigs, wilde niet eens gegevens van ons hebben, enkel een deposit van 20€…. de raarste verhuurder die we hebben gehad, maar de scooter was top en zonder problemen kregen we onze borg terug. Daarna wederom naar Red Food Garden Court om te eten. Terug bij het hostel werden we verrast door een Chinees ritueel. Veel geluid, dansen, offeringen en de draken. Daarna vroeg ons bedje in voor wederom een reisdag op 13 augustus.