• Menu

Reisdagboek 7/3 – 13/3 Vietnam

De reis naar boven, helaas het eindpunt van deze fantastische reis is begonnen, maar gelukkig duurt het nog even.

Vanuit Ho Chi Minh reizen we per bus naar Da Lat. Daar aangekomen worden we opgepikt door de easy riders van het hostel. We maken gelijk kennis met ons verder voor de komende dagen en m’n moeder krijgt er meer vertrouwen in doordat ze erg voorzichtig rijden. In het hotel worden we verwelkomd met een heerlijk gratis diner en tiger bier voor de liefhebbers. De volgende dag worden we verrast met een gratis toer door en rondom Da Lat, dus hup we springen weer achterop bij de Easy Riders en laten ons naar de mooiste plekjes brengen. We beginnen met een gondeltocht over de bergen en dennenbomen richting een prachtig klooster. Het klooster bestaat uit vele tempels, imagebijgebouwen en een mooi bijgehouden tuinen in een rustgevende omgeving tussen de bomen en het meer. Nadien springen we wederom achterop bij Mr. Vu en Ti waarbij we een bezoek brengen aan de Crazy Houses. Deze huizen zijn door een architect en kunstenaar gebouwd die de natuur terug wil brengen naar de stad. Je loopt over de huizen en onder de kamers door met erg gekke trappen. Alsof je over een liaan in de jungle loopt. De 67 jarige eigenaar zet haar huizen nu in als een hotel en bezienswaardigheid. We krijgen hiernaast prachtige vergezichten te zien van de fruit, groente en bloem teelt in Da Lat.

Na de lunch zetten we onze trip voort naar een prachtige en unieke pagodes met buiten Da Lat. We genieten van de mooie muurschilderingen, de kleine details waarmee het gemaakt is, maar ook van de sfeer die er heerst. Ondanks de toeristen straalt deze plek liefde en rust uit. De meters hoge Boeddha die een centraal punt vormt wordt elk jaar tijdens het bloemenfestival, begin januari, gemaakt. In de rest van de middag staat een bezoek aan het meer en de oudste treinstation van Vietnam op het programma. De avond is aan ons zelf en we lopen rustig over de night Market en genieten van een Vietnamese maaltijd.

image image

De volgende dag begint onze echte trip achterop de motor naar Nha Trang, een 3 daagse toer met 2 gidsen die rijden. De eerste stop is net buiten Da Lat bij een pagoda. Van Mr. Tin krijgen we alle uitleg over het Boeddhisme en de kenmerken van de pagoda. In Vietnam is het Boeddhisme vanuit China overgewaaid, maar het komt oorspronkelijk uit Nepal. In het Boedisme moeten de mensen streven naar het zijn van een goed mens, anders zullen hun kinderen ervoor moeten boeten en zijzelf in het nieuwe leven. Het Boeddhisme kent in Vietnam 2 stromingen: Zen (de pagoda van gister) en die van vandaag. Het verschil zit hem vooral in het mediteren. In de Zen stromingen mediteren de mensen 2 maal daags, in de ochtend en aan het einde van de dag. In deze pagoda bidden de boeddhisten enkel. Hiernaast staat het Boeddhisme voor de levenscyclus: geboorte, groei, dood en reïncarnatie. De schildpad beschermt deze levenscyclus bij de pagoda door het symbool op zijn schild. Hiernaast staat de draak voor kracht, kracht in het zijn van een goede mens en kracht voor het kiezen van de juiste dingen, de vogel staat voor schoonheid en er is nog de witte olifant en de unicorn.

De rest van de dag rijden we langs een koffieplantage waar ze wezelkoffie maken door middel van de uitwerpselen van de wezels. De wezels eten enkel de beste bonen. Deze koffiebonen gebruiken ze voor het maken voor koffie. Het rijden langs alle koffieplantages is echt beeldschoon. Overal andere soorten bonen en planten. In totaal kent Vietnam 5 verschillende bonen. We bezoeken vele dorpjes en families die zelfstandig leven. Ze verbouwen aan huis allerlei soorten groente en fruit voor hun eigen levensonderhoud naast de koffieplantages of waterrijstvelden. De beesten lopen los op het erf en in sommige plekken maken ze zelfs rijstwijn. We lunchen bij een lokale in de tuin waar we genieten van heerlijke verse rijstpannenkoekjes die we zelfstandig oprollen in rijstpapier en vullen met sla. In de middag rijden we richting de meertjes waar de gevluchte Vietnamezen tijdens de Khmer Rouge huizen hebben gebouwd op het water: de drijvende dorpjes. Deze geweldige eerste dag mogen we met zonsondergang afsluiten in een bootje met een lokale visser. We gaan het grote meer op om ons met uit te gooien om op ouderwetse wijze met klappen op het water de vissen in het net te lokken terwijl we prachtig genieten van de ondergaande zon. Wat een rust en derdenbeding straalt deze plek weer uit.

In de avond genieten van een lokale maaltijd in het dorpjes en slapen we in een homestay op een matrasje met onze klamboe. De volgende ochtend beginnen we aan een mooie dag door de lokale dorpjes, langs de rijstvelden en we bezoeken diverse huisjes. We leren over de gewoontes van de Edé stam. Ze leven hier naar het matriaag waarbij de vrouw de man kiest en de familie van de vrouw een prijs moet betalen aan de familie van de man. Deze man komt dan in huis wonen bij de familie van de vrouw en haar ouders. De dieren leven onder het huis. Daarnaast begraven ze iemand die overlijdt in een simpel gat in de grond en ze laten een opening die uitkomt in de mond van de overledene. Gedurende 3 weken geeft de familie in de ochtend en avond offers aan de overledene en dan geven ze nog 1 groot feest na 3 jaar. Hierna geloven ze erin dat de persoon uit het graf is verdwenen en reïncarneert is in een nieuw leven. we steken op deze dag een prachtig riviertje over met een pandje en zien de koeien en olifanten langs weerszijden van de pont naar de overkant zwemmen. We rijden door kuddes buffels en in de middag mogen we ons laten afkoelen onder een natuurlijke douche van een waterval.

De derde dag rijden we over de bergpassen naar Nha Trang waar we heerlijk rijden over de bergweggetjes en onder tussen mogen uitkijken over prachtige velden in de highlands. Uiteindelijk komen we uit op de lage velden met alle suikerriet plantages en de visserijen langs de zee bij Nha Trang. De weg ernaar toe is prachtig. Deze middag verkennen we Nha Trang, een badplaats aan de kust, waarna we in de avond de nachtbus/slaapbus instappen richting Hoi An.

Na deze onrustige nacht komende aan in een pittoresk dorpje waar we na het ontbijt 2 fietsen huren om door de rijstvelden richting het strand te fietsen en de het oude centrum. We genieten volop van dit stadje met de serene rust en gemoedelijke sfeer die het uitstraalt in het oude stadscentrum. Overal hangen lampionnetjes, zijn authentieke kledingmakers aan het werk, verkopen de mensen heerlijk straateten en in de oude haven laten honderden mensen lampionnetjes los in de avond voor geluk. Wat ben ik blij dat we de komende dage nog van deze stad mogen genieten!