• Menu

Reisdagboek 31/01 – 6/02 Laos

Heb jij dat door?! Morgen ben ik al een maand in Azië! En jeetje wat heb ik al veel beleefd en gezien. Tijdens mijn laatste blog sloot ik mijn periode in Cambodja af. Momenteel ben ik alweer een week in Laos waar ik erg veel van de omgeving heb gezien.

Op 31 januari ben ik met een klein propeller vliegtuigje van Siem Reap imageCambodja naar Pakse Laos gevlogen. Het vliegtuig was erg leeg en de passagiers die erin zaten waren strategisch over het vliegtuigje verdeeld. Na aankomst in Pakse was het tijd om m’n hostel voor de nacht te vinden. Een iets lastigere klus dan verwacht, want de wegen lagen open en de brug wat m’n richtpunt was, bleek er niet meer te zijn. De eerste indruk van de inwoners van Laos was niet bepaald positief en het was even slikken toen ik na 30 minuten zwoegen met m’n backpack in de brandende zon nog niet m’n hostel had gevonden, maar de aanhouder wint en uiteindelijk vind ik m’n hostel. Of ik daar nou zo blij mee was…. Uhm nee… Een slechte kamer met een matras die uit kussens bestond, geen fatsoenlijk toilet, veel huisdiertjes en koud water alleen! Oké… Slikken en doorgaan en maar op zoek naar Miss Noy voor het huren van een motor voor de Pakse loop die ik de volgende dag voor 3 dagen zal beginnen.

Miss Noy geeft savonds altijd uitleg over de loop, dus hierbij de nodige

Heerlijke dagen op m'n motortje! Wat een vrijheid en prachtige cultuur!
Heerlijke dagen op m’n motortje! Wat een vrijheid en prachtige cultuur!

aantekeningen gemaakt, m’n semi-automatische Honda Wave geregeld en snel terug naar m’n tja.. Hoe zal ik het noemen… Hok om toch wat slaap te pakken. Om 8 uur was het tijd om in m’n eentje aan de loop te beginnen. Met een papieren kaartje met m’n aantekeningen ging ik op pad in de hoop de eerste waterval imagete vinden. Ik zou trouwens eerst even uitleggen wat de Pakse loop inhoudt. Het is een tocht van 320 km die je op de motor kan afleggen waarbij je vele watervallen kan bezoeken, kan zwemmen en vooral kan genieten van de natuur. Bij de eerste waterval kwam ik 2 Engelse meiden tegen waar ik gelukkig voor de eerste dag bij aan kon

Wauw.... Fantastische landschappen in Laos tijdens de Takhek loop op de motor #volopgenieten
Wauw…. Fantastische landschappen in Laos tijdens de Takhek loop op de motor #volopgenieten

sluiten. Deze dag meerdere prachtige watervallen bekeken, thee gedronken bij de koffie plantage van Mr. vieng (tja lust geen koffie). En uiteindelijk een slaapplaats gevonden in Tad Lo bij Mamma Pap homestay. Een gezellige dame waar ik een matrasje heb gekregen. In het plaatsje heerlijk rondgelopen en genoten van de natuur en gekeken naar de zwemmende olifanten. Helaas had het huis van Mamma Pap geen ramen, dus na een redelijk koude nacht in deze bergen en veel geluid, was het vroeg ochtend om 120 km te rijden naar de volgende overnachtingsmogelijkheid. Weer alleen op pad en diverse mooie watervallen en dorpjes bezocht. Net na de middag een Canadeze tweeling getroffen waar ik de rest van de 2 dagen bij aan ben gesloten. Samen een prachtige maar zware hike gemaakt naar een imagesuper hoge waterval (Tad Katamkok). Nadien doorgereden over de onverharde wegen naar Tad Tayicsua om na een heerlijke fried noodle maaltijd de fanatieke hike te beginnen naar de 4 watervallen die er zijn gelegen in de omgeving. Prachtige plekken om te bezoeken en te wandelen. Heerlijk gebadderd in een stroomversnelling van de rivier, want de overnachtingsplek heeft geen goeie douche en zo voel ik me nog enigszins schoon na al die uren door de stof gereden te hebben. De avond gezellig doorgebracht met spelletjes kaarten en daarna m’n tentje in aan de rand van de rivier.

imageDe volgende ochtend om 8 uur weer op de motor, want we hebben nog 150 km ongeveer te gaan en leuke watervallen op de route om te bezichtigingen. Met een beetje een stijve kont en zere beenspiertjes begin ik weer aan de tocht. Na 1 uur op d’r onverharde weg gereden te hebben was het tijd voor ontbijt…. Vegetarisch als je elkaars talen niet spreekt is vaak een uitdaging en dus kreeg ik weer een heerlijke bord nasi waar ik m’n vlees kon uitzoeken. In de middag hebben we diverse watervallen bezocht en veel lokale kinderen zien spelen bij de watervallen, heerlijk! In de avond vertrok gelijk uit Pakse met een nachtzuster naar Takhek. Dit was een behoorlijk avontuur, want na een kapotte band en een kapotte wielophanging ofzo kwamen we ipv 1 uur ’s nachts om 3:30 uur ’s nachts aan in Takhek. Helaas was ik de enige die eruit moest en werd me de richting van het hostel gewezen. Oké sterk blijven en op zoek naar een bed. Uiteraard was alles dicht bij het hostel, maar na hard bonken op de deur, werd er opgedaan en me een privékamer toegewezen, jippie! Snel m’n bed in want over 3 uur gaat m’n wekker alweer voor de Takhek motor loop.

Met een Nederlandse had ik via Facebook afgesproken om de loop samen te doen. Bij het ontbijt in een restaurantje dichtbij de verhuur kwamen we meer mensen tegen en uiteindelijk vertrokken we met 4 scooters. De Takhek loop is een motortocht van 520 km waarbij je diverse grotten kan bezoeken. De eerste hebben we 2 grotten bezocht. De eerste waar we echt klauterend over de rotsen de grot hebben bekeken. De tweede was meer toeristisch en hier was een heel pad uitgezet. Daarna met vele tussenstops bij de prachtige uitzichtplekken in de bergen zijn we aangekomen bij Sabadee guesthouse, bovenop het plateau in de bergen. In de avond genoten van een prachtige zonsondergang over de rivier en nadien aangesloten voor een bbq. Heerlijk huisgemaakt brood, pizza, loempia’s etc. Waarbij we van dit alles mochten genieten bij het kampvuur.

De volgende ochtend was het om 9 uur tijd om door te rijden. Die dag moesten we 160 km afleggen waarbij we het eerste deel door de bergen een onverharde weg hadden. Onderaan de bergen kwamen we weer op de mooie weg en bezochten we de cool springs. Een natuurlijke pool waar je lekker kan zwemmen voor de diehards… Of zoals ik heerlijk kan genieten van de zon en het uitzicht op 1 van de rotsen aan de rand van het water. Nadien was het nog 70 km naar de Konglor Cave waar we de nacht wilden doorbrengen. Met nog een eetstop onderweg en een lekker band van 1 van de anderen kwamen we net voor zonsondergang aan op bestemming. Helaas waren diverse hostels vol, maar uiteindelijk een bedje gevonden. In de avond met een hele grote groep die we overal onderweg hebben leren kennen gezellig en vooral ook heerlijk gegeten. Afgesproken voor de volgende dag 7:30 uur ontbijt. Tja echt uitrusten is er niet bij!

Op tijd waren we klaar om wederom de band te laten maken, hopelijk gaan ze ons dit keer begrijpen. We hoeven niet alleen lucht, maar het gat moet ook gemaakt worden en dat laatste is behoorlijk lastig uit te leggen. Gebaren etc lijken ze ook gewoon niet te snappen of ze hebben gewoon geen zin om de band te maken. Nadat ze ons uiteindelijk begrijpen is de band in 5 minuten gemaakt voor omgerekend €2. Daarna door naar de Konglor Cave. Het hoogtepunt van deze motortocht. We gaan met 3 mensen in een gammel klein bootje met een gids de grot in gewapend met alleen een hoofdklampje. In het donker varen we door deze prachtige grot, wat een ervaring! Af toe even uitstappen en een stukje lopen door de rivier doordat het dan te ondiep wordt. Halverwege een wandeling kunnen maken door de stalagmieten en stalactieten. Nadien door in de boot voor de rest van de grot om uiteindelijk aan de andere kant uit te komen bij een klein dorpje. Na een drankje is het tijd om terug te varen door grot en verder te trekken met de motor voor nog eens een dag van 180 km door de bergen en over de grote weg aansluitend. De tocht duurt enorm lang en er zijn weinig bezienswaardigheden in dit gedeelte. Na een zeer lange en vermoeiende trip komen we rond 1730 uitgeteld aan Takhek. Waar ik snel m’n motor inlever en op zoek ga naar een kamer voor de nacht en een warme douche, want na 6 dagen op de motor heb ik enorm behoefte aan schone kleren, een warme douche en een goed bed. Helaas lukt alleen een goed bed, maar wel een kampvuur om op te warmen.

Vandaag heb ik de bus naar Vientienne gepakt, de hoofdstad van Laos, waar ik hopelijk mijn kleren kan laten wassen en vooral een warme douche kan nemen. Verder ben ik momenteel bezig om een plek te krijgen op een boerderij in Vang Vieng om weer een helpende hand te verlenen. Ik ga je op de hoogte houden! Tot over een weekje!