• Menu

Reisdagboek 29/02 – 6/03 Vietnam

De echte trip door Vietnam is begonnen! Het derde land mag ik onveilig maken, de cultuur leren kennen, maar vooral ook de mensen die hier wonen. Ik heb samen met mijn moeder geweldige dingen gepland staan voor de komende 2,5 week, dus stay tuned!

Maar nu eerst de afgelopen week. Na de jeep safari door de zandduinen begon mijn yoga avontuur in Mui Ne bij Bamboo village. Een luxe resort waar ze elke dag om 4 uur in yoga geven. Een lokale dunne dame geeft de les. De eerste les waren we met z’n 3, een vrouw uit Denemarken, een Vietnamees en ik. Heerlijk ontspannend. Ze gaat weer terug naar de basics en laat je in posities komen wat je zelf niet voor mogelijk had gehouden. Na de les kom ik meer te weten over andere yoga vormen in de omgeving en zodoende ga ik de volgende ochtend naar gewichtsloze yoga. Hierbij maak je gebruik van een hangmat en doe je veel stretch en relax oefeningen. Wauw! Dit is even anders, erg rustig en mij te rustig eigenlijk, geen mij maar iets meer power. Maar het was geweldig. Boven op een heuvel met uitzicht over de zee! Dit pakt niemand meer af! De middag even lekker gezwommen en afgekoeld waarna ik om 4 uur weer genoot van yoga. De oefeningen die ik nooit dacht te kunnen, lukten deze 2e les al, heerlijk gevoel.

image image

De volgende dag was het tijd om verder te trekken richting Ho Chi Minh. In de ochtend eerst lekker gezwommen en genoten van zon, zee en strand waarna de busreis begon. Gelukkig had ik een slaapbus die erg leeg was, dus het was heerlijk vertoeven tijdens de 5 uur durende trip. In HCM snel ingecheckt bij m’n vertrouwende hostel en op zoek gegaan naar een restaurant. In de nauwe steegjes bij het hostel heb ik een super lekker tentje gevonden waar je voor 1€ geniet van een heerlijk hoofdgerecht, echt zalig! Dit wordt echt imagem’n lievelingsrestaurantje, want de komende 2 dagen is dit mijn vaste plek geworden voor het avond eten. Het restaurant bevindt zich in een overkapping van het huis en de toilet in het huis. Papa bedient en neemt op, zoonlief of mama kookt heerlijk eten! Er staat altijd een wachtrij en vaak zit je bij andere mensen aan tafel, maar yummie wat lekker!

De volgende dag geniet ik wederom van het uitgebreide ontbijt met yoghurt, granola en vers fruit, een hostel van topniveau. Aansluitend pak ik m’n spullen en ga ik op zoek naar een lekker broodje voor de lunch voor m’n moeder, want ze arriveert rond 12 uur. Dus rond 1130 uur rijd ik met mijn taxi het vliegveld binnen en vervoeg ik mij bij de menigte bij de aankomstplek. Helaas kan ik het geen hal noemen, want het is een overdekte plek buiten waar je achter dranghekken in de drukte moet wachten. M’n moeder kwam eindelijk naar buiten en had even moeite met het herkennen van haar dochter die zo rood als een tomaat door de hitte (35+ C), drukte (100+ Vietnamezen) en lange wachten (2 uur) klaar staat. Snel de taxi in naar het hostel. De middag nog best veel gelopen en gezien. Ook de volgende dag veel gelopen (14 km!), maar erg veel gezien: het oorlogsmuseum, het paleis, het oude postkantoor, de kathedraal, 2 pagodes, de Chinese wijk met markt en pagade, de lokale overdekte markt, de night Market, de parken… Veel! En dat terwijl je gel wordt van de honderden scooters om je heen die overal toeteren. imageIk moet je wel zeggen dat we steeds beter worden in het oversteken van de veel te drukke wegen, gewoon rustig beginnen met lopen en 1 tempo houden. Een beetje eng voor m’n moeder in t begin, maar ze begint er nu aan te wennen.

Na 2 dagen drukte van de stad nemen we een 2 daagse toer naar de Mekon Delta, het gebied met de 7 uitmondingen van de Mekong rivier. We zijn geen fans van georganiseerde tochten, maar alleen kost dit te veel tijd, dus we zijn genoodzaakt de toer te doen. De eerste dag gaan we naar Ben tre waar we onder het genot van een lokale honing thee mochten genieten van Vietnamese live muziek….. Nou dat muziek had niet zo gehoeven, maar de thee en het verse fruit was image imageprima. Nadien zijn we in kleine bootjes door kleine riviertjes naar nieuwe plek gebracht. Het deed me echt denken aan de gondels in Italië met zo’n man aan het roer. Bij de nieuwe plek hebben we geleerd hoe ze snoepjes maken van kokosnoot. Yummie!

De trip vervolgde zich per boot naar de lunchplek op turtle island, hmmmpfff helaas geen schildpadden meer te bekennen…. Daarna terug naar de bus met de bloot en door richting Can Tho. Hier brengen we de nacht door en al vroeg zitten we in de boot richting de floating Market. Zodra je binnenvaart wordt je bijna aangevallen door alle kleine bootjes met fruit en drinken en eten… Ze ruiken geld. Heerlijke vruchten geproefd. De rest van de ochtend varen we door naar een bedrijf waar ze op authentieke wijze noodles maken en we fietsen prachtig langs de riviertjes in de natuur. De weg terug verliep helaas iets minder voorspoedig dan gehoopt. We waren niet de imageenigen die deze 170 km lange weg terug richting HCM moesten nemen en dus resulteerde het file, file…. Uhm…. File… File, ach een lange 7 uur durende tocht terug naar de chaos en drukte van de stad. Maar gelukkig niet alleen, ik heb nu gezelschap van m’n moeder :).Gelukkig nog maar 1 nacht in deze drukte!

De nacht brengen we in een hotel in de backpackers wijk door waar we snel wat eten en vroeg ons bed in duiken, omdat op maandag een 8 uur durende reis naar Da Lat op ons staat te wachten. Het echte trekken is weer begonnen!