• Menu
Camperreis Portugal

Rondreis door Portugal en Noord-Spanje

We maakten een rondreis door Portugal van een maand. Via Madrid rijden we door naar Lissabon. Vanuit daar begon onze rondreis. Een prachtige tocht met veel natuur en cultuur.

Marvao

Onze eerste stop in Portugal is Marvao. Een mooi authentiek dorp bovenop een hoge berg omringd door een grote stadsmuur. Je hebt vanaf hier een prachtig uitzicht over de gehele omgeving. Echt 360 graden zicht. We wandelen richting door het dorpje en bekijken alle oudheden en genieten van een drankje op een terras. We slapen de nacht in Castelo de Vide. Een heel klein rustig dorpje.

Cascais

Aangezien we voor werk 1 week in Lissabon moesten zijn, reden we vandaag door naar Lissabon via Cascais. Het behoort een prachtige tocht door de bergen te zijn met wijdse uitzichten. Helaas kregen wij hier door alle mist bijzonder weinig van mee. Onze eerste stop is Cascais. We parkeren hier aan de rand van de stad op een gratis parkeerplaats en lopen het centrum in. We gaan op zoek naar een plek om te lunchen. Dat hebben we na deze inspannende rit wel verdiend :). We komen uit bij House of Wonders. Een heerlijk vega(n) restaurant dat wordt gerund door een Nederlandse eigenaresse. Alle gerechten staan beneden uitgestald, dus je kiest letterlijk met je ogen. In de stad zelf kan je heerlijk rondstruinen langs de boulevard, het kasteel, het centrum, over de pleintjes. Echt een zon, zee, strand stadje!

Lissabon

De komende dagen verblijven we in Lissabon. De eerste dag verkennen we Lissabon op de fiets, gelukkig elektrische fietsen. Echter blijkt ook dit niet een groot succes. Van de 12 personen uit de groep zijn binnen no-time 3 accu’s leeg. Voor velen is het ook behoorlijk pittig door het bergachtige landschap. We fietsen eerst rustig langs de boulevard. Je kan doorfietsen tot de toren van Belem. We fietsen door het historische centrum de berg op naar het kasteel. Genieten onderweg op een terras van een prachtig uitzicht met een welverdiende versnapering en drankje in onze handen. Ook zien de bekende tram voorbij rijden.

Deze avond eten we bij Time Out Market. Een leuke foodhall waar iedereen zelf zijn eten bij de tientallen eettentjes kan scoren. Je eet met iedereen samen aan lange grote tafels. Echt een geweldige sfeer, veel keuze qua eten en heel gemoedelijk.

De volgende dag hebben we Lissabon te voet verkend. Zo zijn we langs de marina gelopen, door de wijk Alfama, rondje onder het kasteel door en door de wijk bairro alto. In de wijk Bairro Alto genieten we ook van een gezellig diner op het terras

Op de derde dag hebben bij de LX factory gegeten. Een heel mooie foodmarket aan de rand van de stad bij de boulevard.Ze hebben hier veel live muziek.

Sintra

Sintra staat voornamelijk bekend om vele architectonische hoogtepunten waarvan een aantal op de werelderfgoedlijst van de Unesco zijn terug te vinden. We lopen met een groepje de berg omhoog naar Pena Paleis. De rest kwam met de tuktuk naar boven. Bovenaan hebben we de tuinen en het paleis bezocht. Vervolgens hebben we een mooie wandeling gemaakt langs de vele bekende gebouwen:
– het Moorse kasteel gelopen (Castelo dos Mouros),
– het nationale paleis van Sintra -> niet bijzonder van buiten
– het historische stadje (leuke smalletje weggetjes tegen de berg aan)
– Quinta da Regaleira -> een groot buitenhuis gebouwd in de romantische stijl
– En nog wat kleine dingen.

Vendas Novas

Onze tocht ging vandaag naar Parque National de Arrábida. Een prachtig natuurgebied tussen Sesimbra en Sebutal in. We hebben er een heerlijke wandeling gemaakt langs een immens grote wijngaard en door de bosrijke omgeving. Heerlijk in het zonnetje, al was de zon ook wel weer heel erg warm. We kwamen weer een enorme kurkeik tegen die was geschild. Dit zie je hier in de omgeving echt heel veel. De eiken worden na het 6e levensjaar voor het eerst geschild. De eerste keer is de kurk weinig waard, daarna steeds meer. Na de eerste keer schillen kunnen de eiken om de 9 jaar geschild worden. Ze schilderen vaak een jaartal op de stam om dit te onthouden. Men dacht vroeger dat de rode kleur van de stam voort kwam uit schaamte van de eik. Dat hij bloosde om naakt te staan 😉🤭 Na de wandeling doorgereden naar de stranden waar het bekend om staat. We mochten met de camper niet volledig naar beneden door begon daar voor ons een tweede intensieve wandeling. We zijn eerst naar het strand van Praio do Creiro naar beneden gelopen. Een prachtig strand waar al diverse mensen heerlijk in badkleding op het strand lagen te genieten van het weertje. Besloten door lopen richting het beroemde strand Praia de Galapinhos. Deze hebben we niet gehaald, maar wel Praia dos Coelhos. De weg ernaar toe was een enorme uitdaging met max en onszelf. Over de rotsen klimmen, stijle rotsen opklimmen.

Montemor-O-Novo

Een klein schattig dorpje dat bekend staat om zijn kasteel boven op de berg waar het uiteraard weer zeer strategisch ligt. Wij lopen rustig in het stadje rond, langs enkele cafeetjes, een oude arena voor stierenvechten, kerkjes en daarna de berg op naar het kasteel. Eigenlijk is 80% van het kasteel gratis te bezichtigen, slechts een kleine expositie is betaald. Overal staan borden met informatie.

Évora

Via de n-weg zijn we doorgereden naar Évora. Évora is opgenomen op de lijst van Unesco Werelderfgoed en daarom ook behoorlijk toeristisch geworden. We hebben geluk en parkeren onze camper op het laatste vrije plekje en lopen daarna deze historische studentenstad in. Évora kent vele historische gebouwen en kerken. Allereerst zijn we naar de San Francisco kerk gegaan met daarnaast de “Capela dos Ossos”; the Chapel of Bones. Dit was het ook letterlijk. Vele muren waren opgebouwd met schedels, sleutelbenen en andere beenderen. Het deed ons een beetje denken aan de Catacombe in Parijs. Luguber en indrukwekkend tegelijk. Na deze historie zijn we verder het stadje doorgelopen waar je heerlijk ronddwaalt door de kleine straatjes met schattige witte huisjes. Ook zijn we de bezienswaardigheden bij langs gegaan, zoals de kerk van Graça, kerk van Sao Vicente, de kathedraal van Évora met klooster, de evangelische kerk, de romaanse tempel, het Romeinse aquaduct en de oude universiteit. Het is namelijk een echte universiteitsstad. Dit zie je ook wel terug aan alle universiteiten die de stad kent en de vele leuke terrasjes en barretjes. We zijn trouwens wel echt blij dat we in het laagseizoen hier zijn. Het hoogseizoen is volgens ons koppen lopen.

Odeleite

Via de binnenwegen zijn we naar Parque Natural do Vale do Guandiana gereden. Een natuurpark waar de wegen ongelofelijke vergezichten geven. We kronkelen door de bergen heen, genieten van de uitzichten en staan versteld van de prachtige natuur en de vele wijngaarden en boomgaarden. We vervolgen na de lunch onze weg naar Mèrtola. Een prachtig authentiek dorpje met vele restaurants. Via de prachtige bergweggetjes rijden we richting de Algarve. We stoppen in Odeleite.

Castro Marim

Eigenlijk stond Castro Marim niet op de planning, maar door de grote hoeveelheid borden en toch wel mooie reviews zijn we er gestopt. Het lag ook volledig op de route. De wauw factor hebben wij niet kunnen vinden helaas 🤔 we snappen het feit van op de ene heuvel een fort en op de andere ernaast een kasteeltje met een kerkje ertussen. Dat is uniek. Maar helaas zagen we niets meer terug van de prachtige witte huisjes met blauwe schilderingen. We hebben het hele dorpje afgezocht, maar geen succes. Ook het fort en kasteel vielen enorm tegen…

Olhão

Dit dorpje staat bekend als vissersdorpje met een grote visafslag bij de haven. Daaromheen zijn allemaal restaurantjes gevestigd en ligt aan de boulevard. We zijn verder over de boulevard, door het dorp heen gelopen. Niets dat ons aantrok om heel lang te blijven en dus zijn we verder gereden. Op naar de zoutpannen net buiten Olhão. . Helaas was de tour en het water waar je in het zoute water kan drijven gesloten. Dit opent pas 1 mei.

Ria do Formosa

Een prachtig natuurgebied aan de rand van Faro. Het natuurgebied rondom Faro die je voornamelijk heel goed per boot kan bezoeken op de mini-eilandjes. We stoppen verder nog bij Praia de Faro.

Albufeira

Zon, zee en strand. Dat is ook letterlijk waar Albufeira voor staat. We lopen door het gezellige toeristische centrum, over het langgerekte strand. Nu het laagseizoen is, mag Max nog heerlijk rondbanjeren op het strand. We strijken uiteindelijk neer in de Marina bij 1 van de vele restaurantjes.

Benagil

Bengail kent een prachtig natuurgebied met mooie kliffen langs de kust. Het is een wandelroute die je heel mooi kan volgen. Je kan de wandelroute eigenlijk zo lang maken als je wenst. Wij maken er een heerlijk lange wandeling van en bekijken alle kliffen en grotten vanaf boven. Je kan dit tevens vanaf het water prachtig bekijken door een boottocht of kanotocht te maken. De wandeling langs deze kust was echt magisch. Dacht je de mooiste rotsen of grotten te hebben gezien, zijn er om de volgende bocht nog mooiere. We keken onze ogen uit en snappen nu ook echt waarom de Algarve bekend staat om een mooie streek in Portugal.

Lagos

Na de lunch zijn we Lagos ingetrokken waar we door het leuke en gemoedelijke centrum hebben gelopen. Leuk met de oude gebouwen, kleine straatjes, winkeltjes en terrassen. We zijn nog even over de rotsen van Lagos gelopen, ook prachtig. Hier kan je wederom een prachtige wandeling langs de kust maken, genietend van de kliffen. Vanaf Praia de Dona Anna zijn we de kustlijn verder afgelopen langs de prachtige kliffen. Het was een mooie wandeling waarbij wij enorm verwend zijn door het mooie weer en de mooie uitzichtpunten.

Sagras

Sagras is het surf whahala van Portugal. Een chill dropje in het zuidelijkste puntje van Portugal. Het is klein, maar oogt heel relaxt met surfwinkels, barretjes en winkeltjes. De parkeerplaats is dan ook afgeladen vol met campers. Ook hier kan je weer wandelen langs de kliffen. Ook zijn we iets verderop met de camper gestopt bij het uiterste zuidwestelijke punt van Portugal; Garol do Cabo de Vincente. Een vuurtoren is hier gepositioneerd.

Obidos

We rijden vandaag wat meer kilometers en stoppen op de camperplek bij Obidos. Echt het mooiste stadje tot nu toe wat volledig tegen een berg is aangebouwd met bovenin een kasteeltje (nu restaurant). Obidos is het mooiste bewaard gebleven stadje uit de Middeleeuwen en kent veel gebouwen van de 15e eeuw. Daarom valt het ook onder monumentenzorg. Het stadje kent vele kleine straatjes met leuke winkeltjes, cafeetjes en restaurantjes. Het heeft veel lekkere bakkerijen en zo hebben wij bij de oudste bakker van de stad een brood/cake/koek, tja hoe zal ik het noemen gekocht met 12 kruiden. Het wordt gemaakt volgens het 130 jaar oude recept dat nog altijd in de familie zit. Het was best groot, toch al op 🤭 lekker zullen we maar zeggen😅.

Doordat het stadje zo mooi is, is het ook bijzonder geliefd bij toeristen. De touringbussen rijden af en aan vol met toeristen. Japanners overal.

Nazaré naar Figuera de Foz

Nazaré is echt een kuststadje met een groot strand. Je kan er prima een dag vertoeven met alle cafés en restaurantjes. Wij rijden vanaf Nazaré de Estrada Antaligó richting Figuera de Foz. Echt een prachtige route waar je overal kan stoppen. Een idyllische route met mooi weer. Wij rijden vervolgens door naar Costa Noca do Prado. We parkeren op een parkeerplaats tegen de duinen aan. De weg hierna toe was ontzettend slecht, het trilde overal. De Estrado Atlantigó was super aangelegd, dus het contrast was nogal groot.

Aveiro

Het Venetië van Portugal. Ze weten dit erg goed toeritisch te verkopen. Er loopt 1 kanaal door het centrum waar ze oude beschilderde vissersbootjes van vroeger gebruiken voor boottochten met toeristen. Wij kiezen voor een grote wandeling door de stad, langs de universiteit, de vele barretjes en restaurant en het grote winkelcentrum.

Porto

Wat een geluk hebben we hier. We kunnen nog een plekje bemachtigen echt aan de rand van het historische centrum op een kleine parkeerplaats waar je ook de nacht kan verblijven. We lopen via de metalen brug over Douro het historische centrum in. Echt wat een hoogte! We besluiten vandaag het bovenste deel van de stad te bekijken; het station met prachtige tekeningen op de tegeltjes, kerkjes en het oude gemeentehuis. We lopen met een boog terug langs diverse kerkjes, parkje en andere bezienswaardigheden. Ondertussen zien we vele leuke straatjes met barretjes en restaurantjes. Overal in de stad zijn straatmuzikanten die het heel gemoedelijk maken in de stad. We lopen uiteindelijk langs alle terrasjes aan de oever van de Douro van het historische deel terug over het onderste deel van de brug naar Gaia. Wat een tocht hebben we alweer gemaakt, uren gelopen!

Op dag 2 hebben we vele marktjes bezocht waar we ons tweede ontbijt hebben gescoord met verse sapjes en gedroogd fruit. Ook zijn we langs gegaan bij Lello Bookstore. Dit moet je wel echt van tevoren reserveren. Het is een boekenwinkel die bekend is van Harry Potter. JK Rowling kwam hier vaak in de tijd dat ze les gaf aan de universiteit van Porto.

Amarante

Amarante is een heel gemoedelijk dorp in een vallei tussen bergen. We zijn hier uiteindelijk 2 nachten gebleven, omdat het enorm naar ons zin hadden. Je kan er prima eten, een mooie wandeling langs de rivier maken of de bergen in gaan voor een wandeling. Wij hebben gelopen langs de Tâmega rivier op de Thrilho das Azenhas. In de avond nog in het centrum genoten van een ijsje met livemuziek. Heerlijk!

Bom Jesus

De Bom Jesus staat tegen een berg opgebouwd. Het kent heel veel trappen, heel veel 😉. Onderweg naar boven, of naar beneden hoe je wilt bekijken kom je steeds kleine chapelletjes tegen die het verhaal van Jesus verhaal vertellen met beelden. Wij gingen van beneden naar boven als eerste. Op den duur kom je op een prachtig plein waar je aanbeland bij de zigzaggende trap die gewijd is aan de vijf zintuigen. Elke fonteinen op een nieuw deel van de trap beeld een zintuig uit. Zo komt het water uit de oren, mond, neus, ogen etc. Bovenaan staat daadwerkelijk de kerk met daaromheen mooie tuinen. En zelfs een hotel. Wij hebben heerlijk met het uitzicht over Braga bovenaan onze gesmeerde broodjes genuttigd. Na onze lunch was het tijd om af te dalen. Zo’n 600 treden weer omlaag 🤗 dat ging lekker vlot.

Sistelo

We maken een lichte omweg via Sistelo. Een schattig dorpje in de vallei dat tegen de berg is aangebouwd. Je kan hier prachtige wandelingen maken. Met een camper is het vooral heel lastig parkeren, maar met een auto goed te doen.

Na deze stop rijden we weer Spanje in. Onze rondreis door Portugal zit erop. We stoppen bij Poio.

Santiago de Compostela

Vooraf hebben we een parkeerplaats voor campers opgezocht. Net buiten het historische centrum parkeren we ons op de plek. We lopen vervolgens met max richting het centrum, ongeveer 1,5 km verderop start het historische deel. Het eerste deel van de tijd besluiten we gewoon 1 straat helemaal uit te lopen. Het is immers een mooi straatje met veel oudheden en winkeltjes. Grappig om zonder doel of weten waar je heen loopt te lopen. We verwachten wel een keer op een pleintje uit te komen en dat was zo 😀 nu eerst even zitten en samen kijken wat we eerst gaan doen. Op naar het park om de hoek voor max en tevens omdat er een mooi uitzichtpunt op de kathedraal moet zijn. Heel leuk ook om te zien dat er verschillende mensen vanuit deze kant ook de stad komen binnenlopen. Vanmorgen kwamen we ook onderweg al diverse lopers tegen. Vanuit het uitzichtpunt gaan we naar het toerisme kantoor waar een kaart scoren en een aan te raden route. Top! We gaan trouw op pad.

Na de lunch vervolgen we onze route naar de kathedraal. Prachtig en indrukwekkend om te zien. Zoveel mensen die binnenkomen van hun toch naar Santiago. Leuk om mee te maken. Nadien vervolgen we de route op de kaart en komen we langs vele pleintjes en kerkjes. Het is een heel gemoedelijke stad met vele terrasjes, gezelligheid en er heerst een soort van opluchting. Althans dat zie op gezichten van mensen. Het gaf iets spiritueels en moois aan de stad. Na heel wat uren dwalen door de stad sinds de ochtend komen we rond 1530 uur terug aan bij de camper en hebben we een voldaan gewoon mbt de stad

Oviedo

We rijden naar Oviedo. De meeste mensen slaan dit prachtige stadje over, wij raden het iedereen aan! Allereerst zijn we bij de monumentale oudheden gestopt. Deze liggen op een bergje. Je kan hier een mooie route maken langs 2 prachtige kerkjes: Iglesia de Santa Maria del Narenco en Iglesia de San Miguel de Lillo. Je hebt vanuit dit natuurpark echt een prachtig uitzicht op de stad die beneden ligt.

Nadien zijn we naar beneden gereden en het centrum in gegaan. Een mooie stad met een vele winkels, restaurantjes en barretjes. Het is echt een bruisende studentenstad waar je kan genieten.

Pico d’Europe

Dit stond zo hoog op mijn verlanglijstje. Vroeger al een keer met mijn ouders geweest. Nu wilde ik er graag weer van genieten. Helaas gooide de drukke paasvakantie van de Spanjaarden in combinatie met prachtig weer roet in het eten. Het was overal super druk en vele wegen afgezet. We besluiten te stoppen voor lunch en een wandeling in Las Arenas. We raden iedereen Pico d’Europe aan. Check wel even de beschikbaarheid van tevoren 🙂

Santillana del Mar

Een historische stad; enorm toeristisch. Het stadje is zelf in de 6e eeuw rond het klooster Santa Juliana gebouwd. Het stadje heeft een kerk, paleis, vele schattige huisjes en veel winkeltjes en restaurants. Het is allemaal gebouwd in gotische of romaanse stijl. In de avond slapen we in Liérganes. Een drop verder het binnenland in waar je wederom mooi kan wandelen.

Bilbao

We parkeren op de camperplek aan de rand van de stad bovenop de berg. Prachtig uitzicht vanaf hier! We starten onze tocht aan de voet van het grote voetbalstadion (San Mames). Door het parkje (Casilda Itturizae). We vervolgden onze weg richting het Guggenheim museum en omliggend parkje. Gaaf museum vanaf de buitenkant en super leuk hoe de “puppy” vol met planten super groot bij de ingang staat. Vanuit het museum zijn we het moderne deel van de stad ingelopen door de straatjes met barretjes en restaurantjes en door naar de grote winkelstraat met alle bekende merken. We hebben onze weg vervolgd naar het oude stadscentrum waar we heerlijk door de straatjes struinen en worden verrast met meerdere paasprocessies. We drinken tijdens deze happening een kopje thee op het terras met een croissantje. We lopen verder naar de kathedraal (dicht), de markt (dicht) en vervolgen onze weg over de Camino de Santiago door uiteindelijk naar de bekende wijk “Iralabarri”. Deze wijk staat bekend als het Spaanse Notting Hill. We zien inderdaad enkele kleurrijke huisjes. De weg erna toe leidt door de Indiase, Marokkaanse wijk en we scoren heerlijke Chapattis voor vanavond 😋 vanuit hier lopen we weer door naar boven. We starten de heftige klim naar boven.

Gaztelugatxe en Itzurun

Onderweg naar San Sebastian stoppen in Gaztelugatxe & Itzurun (Zumaia). 2 leuke stops om de route te breken.

San Sebastian

Zoals overal in Spanje is het lastig om de steden, toeristische trekpleisters met de camper te bezoeken. We zijn dit keer 4km buiten de stad geparkeerd en lopen erna toe.

We beginnen aan het uiteinde van de stad waar je zicht hebt over het moderne en oude gedeelte van de stad. Aan de zuidkant zeg maar. We staan daar boven het natuur geweld. Ze hebben gaten in de grond gemaakt waar keiharde lucht doorheen komt als de golf onder te rots er tegenaan slaat. Echt super grappig hoe je haren in de lucht gaan😂 we voelen ons kleine kinderen met eigenlijk alle andere volwassenen om ons heen..🤭 Vanuit hier lopen we via de boulevard en strand, max uiteraard even lekker met de voetjes in het water richting het oude stadsdeel. We lopen langs het paleis en de city hall. Slenteren door de kleine en gemoedelijke straatjes van Old town en bekijken de kerken en basiliek. We lopen door de haven langs het aquarium naar de nieuwe boulevard dat om de berg van het kasteel loopt, helaas werkzaamheden en draaien om. Terug in het oude centrum volgen we de vooraf verkregen aanwijzingen en eten we een aantal pintxos.

We eten een cheesecake bij de beroemde La Viña. Echt een must! Heerlijke cheesecake volgens een recept uit 1990. We vervolgen onze weg naar het moderne centrum met de grote winkelstraten, de kathedraal en drinken nog wat bij Old Town Café.

Hier staken we de grens met Frankrijk over en kwam er een einde aan de prachtige rondreis. Heb je vragen over de route of camperplaatsen? Let us know!